Team

Direction

Sylvie Hébert, Ph. D.
Professor

School of speech pathology and Audiology, Faculty of Medicine, Université de Montréal
(514) 343-6111 #2594
sylvie.hebert[a]umontreal.ca

Dre Hébert is a professor in audiology at the School of orthophony and audiology of the University of Montreal. She is also researcher in the CRBLM international Laboratory (Center of Research one Brain, Language and Music). She published pioneer studies on the co-morbidity of tinnitus, in particular on the stress and tinnitus. More recently, she developed tools to study the psychoacoustic characteristics of tinnitus and hyperacusis to improve the diagnostic and the follow-up of the patients in clinical trials.


Now in the lab…

(coming soon)


Alumni

Post-Doctoral Fellows

  • Brandon Paul. Ph.D. École d’orthophonie et d’audiologie de l’Université de Montréal. Tinnitus and EEG. September 2016 – August 2017 
  • Zakia Hammal. Ph.D BRAMS. Lecture musicale et brouillage visuel. 2010-2011. Current employment: Researcher, Carnegie Mellon University.
  • Krista Hyde. Ph.D Psychology (half-time). Voxel-based morphometry in tinnitus patients. 2009-2010. Current employment: Researcher, McGill University.

PhD Students

  • Andréane McNally-Gagnon. Ph.D. R/I Neuropsychology, Université de Montréal. Les chansons obsédantes. Principal supervisor (co-direction : Isabelle Peretz), September 2008 – June 2016 *CRSNG and FQRNT Grant holder.
  • Philippe Fournier. Ph.D. Biomedical Sciences, audiology profile, Université de Montréal. Acouphènes et hyperacousie. Principal supervisor, Septembre 2010 – December 2015 *IRSST & FRQS Grant holder.
  • Anna Zumbansen. Ph.D. Biomedical Sciences, speech and langage pathology profile, Université de Montréal. Thérapie mélodique et chantée et récupération de l’aphasie. Principal supervisor (co-direction : Isabelle Peretz), September 2009 – December 2014. *ACN-CREATE, RBIQ, Faculté des études supérieures et post-doctorales Grant holder.
  • Veerle Simoens. Ph.D. Psychology, Helsinki University, Finlande. Hearing and hormones. Co-direction (direction : Mari Tervaniemi), September 2006 – December 2012.

Master’s degree Students – Essay

  • Jolyanne Leduc. M.Sc. Biomedical Sciences, audiology profile, Université de Montréal. Interactions auditives et limbiques. Principal supervisor, September 2011 – December 2013. *CRSNG-CREATE Grant holder (2012-2013).
  • Charles-Édouard Basile. M.Sc. Biomedical Sciences, audiology profile, Université de Montréal. Validation de deux mesures psychoacoustiques des acouphènes. Principal supervisor, January 2012 – December 2013. Audiologist trained in Belgium. *Scholarship Grant holder, Biomedical Sciences program.
  • Marie-Andrée Cormier. M.Sc Biomedical Sciences, audiology profile, Université de Montréal. Mesures physiologiques de la réactivité émotionnelle des personnes souffrant d’acouphènes. Principal supervisor (co-direction : Pierre Rainville), September 2004 – July 2006.
  • Philippe Paiement. M.Sc. Psychology, Université de Montréal. Étude psychoneuroendocrinologie de la relation entre le stress et les acouphènes. Principal supervisor, 1999-2002.

Master’s degree Students – Tutorials

*M.P.O et M.P.A. : Professional Master’s degree in speech langage pathology and audiology,  École d’orthophonie et d’audiologie, Université de Montréal.

*M.O.A : Master’s degree in speech langage pathology and audiology, École d’orthophonie et d’audiologie, Université de Montréal.

  • Chloé Labossière. M.P.A. École d’orthophonie et d’audiologie, Université de Montréal. Modulation du gain central et réadaptation des travailleurs avec acouphènes. September 2015- August 2016. 
  • Anaïs Mihoubi. M.P.A. École d’orthophonie et d’audiologie, Université de Montréal. Modulation du gain central et réadaptation des travailleurs avec acouphènes. September 2015- August 2016. 
  • Isabelle Marcoux. M.P.O. Normalisation d’un outil de mesure des progrès du langage propositionnel chez les personnes aphasiques. September 2010 – May 2011.
  • Émilie Gosselin. M.P.A. Le réflexe de sursaut comme moyen objectif de mesurer l’acouphène. September 2010 – May 2011.
  • Marie-Catherine Arslanian. M.P.A. Test de suppression de la dexaméthasone et acouphènes. September 2008 – May 2009.
  • Amélie Gaudreault. M.P.A. Étude rétrospective des caractéristiques psychologiques et audiologiques des gens ayant le stress comme modulateur ou déclencheur de leurs acouphènes. September 2007 – September 2008.
  • Magali Gagnon. M.P.O. La lecture musicale chez les musiciens de haut niveau. January 2006 – December 2007.
  • Vanessa Guilbault. M.P.O. Chant et bégaiement : Analyses acoustiques de la prosodie. September 2006 – April 2007.
  • Marie-Pierre Verret. M.P.A. Impacts physiologiques de la violence et de la musique dans les jeux vidéo. September 2005 – August 2006.
  • Francis Paquet. M.P.O. Impacts physiologiques et subjectifs de la violence et de la musique dans les jeux vidéo. September 2005 – August 2006.
  • Odrée Dionne-Fournelle. M.P.O. Effet de la musique des jeux vidéo sur le cortisol salivaire. September 2004 – April 2006. *FRSQ Grant holder.
  • Nadine Tougas. M.P.A. Outil d’évaluation de la dyslexie musicale : données du groupe contrôle. September 2004 – August 2005.
  • Nancy Blanchette. M.O.A. L’influence du chant sur la production de paroles chez l’adulte bègue. September 2002 – December 2003.
  • Linda Beaulieu. M.O.A. Effet de l’environnement sonore sur le niveau de cortisol salivaire lors de jeu vidéo. Co-direction : Renée Béland, January 2000 – June 2001.
  • Martine Crête. M.O.A. Effet de l’environnement sonore sur le rythme cardiaque et la pression artérielle lors d’un jeu vidéo. Co-direction : Renée Béland, September 1999 – June 2001.
  • Maïté Moranville. M.O.A. Relation entre le texte et la musique dans les chansons connues des enfants de maternelle et de 3ième année du primaire. Co-direction : Isabelle Peretz, September 1999 – December 2000.
  • Mélanie Morin. M.O.A. La relation entre le texte et la musique dans les chansons en mémoire à long terme chez les enfants de maternelle. Co-direction : Renée Béland, September 1996 – March 1998.
  • Isabelle Savard. M.O.A. La relation entre le texte et la musique dans les chansons en mémoire à long terme chez les enfants de 3ième année. Co-direction : Renée Béland, September 1996 – suspension.

Master’s degree Students – Managed readings

*M.P.O et M.P.A. : Professional Master’s degree in speech langage pathology and audiology,  École d’orthophonie et d’audiologie, Université de Montréal.

*M.O.A : Master’s degree in speech langage pathology and audiology, École d’orthophonie et d’audiologie, Université de Montréal.

  • Cassandre Leroux-Gagnon. M.P.A. January 2018 – April 2018. 
  • Roxane Bolduc. M.P.A. January 2015 – April 2015.
  • Pier-Luc Trudeau. M.P.A. January 2015 – April 2015.
  • Victor Bouthillier. M.P.A. September 2014 – December 2014.
  • Julie Roy. M.P.A. September 2013 – December 2013.
  • Julie Azar. M.P.A. September 2012 – December 2012.
  • Marie-Christine Charbonneau. M.P.A. September 2011 – December 2011.
  • Mariève Lajeunesse. M.P.A. September 2009 – December 2009.
  • Jessica Tremblay. M.P.A. September 2009 – December 2009.
  • Joanie Farmer. M.P.A. September 2007 – December 2007.
  • Karine Ranger. M.P.A. September 2007 – December 2007.

Trainee (5 last years listed only)

Graduation Trainee : M.Sc Biomedical Sciences (12 credits) (N=5)

  • Jimmy Millette-Monier. May 2012.
  • Isabelle Dumais. Summer 2011.

Research Trainee : M.P.A. ou M.P.O. (3 credits) (N=10)

  • Roxanne Bolduc. M.P.A. Winter 2015.
  • Frédéric Ouellet. M.P.A. Summer 2012.

Summer Trainee (N=26)

  • Kristian Agbogba. High school diploma in IT engineering, School of Superior Technology, UQAM, Summer 2017.
  • Tomy Aumont. High school diploma in IT engineering, School of Superior Technology, UQAM, Summer 2017.
  • Antoine Champoux. High school diploma in IT engineering, School of Superior Technology, UQAM, Summer 2017.  
  • Florence Deguire. High school diploma in psychology, Université de Montréal, Summer 2016. *CRSNG Grant holder.
  • Charlotte Bigras. High school diploma in audiology, Université de Montréal, Summer 2016 and 2017 (*PREMIER Grant holder), 2018. 
  • Francis L’Africain. High school diploma in audiology, Université de Montréal, Summer 2016. 
  • Chloé Labossière. High school diploma in audiology, Université de Montréal, Summer 2015.
  • Anaïs Mihoubi. High school diploma in audiology, Université de Montréal, Summer 2015.
  • Émilia Collagrosso. High school diploma in neurosciences, McGill University, Summer 2015.
  • Cynthia Keurentjes. High school diploma in speech and langage pathology, Université de Montréal, Summer 2014.

International Trainee (N=8)

  • Mélanie Rousseaux. Speech and langage pathology student, Université Pierre et Marie Curie (France), graduation trainee, October 2015-June 2016
  • Emma Boyer-Gibaud. Speech and langage pathology student, Université Pierre et Marie Curie (France), graduation trainee, October 2015-June 2016
  • Dorothée Quinquempois. Speech and langage pathology student, Université Pierre et Marie Curie (France), graduation trainee, October 2014-June 2015.
  • Joséphine Frachon. Speech and langage pathology student, Université Pierre et Marie Curie (France), graduation trainee, October 2012-June 2013.
  • Alice Perdereau. Speech and langage pathology student, Université Pierre et Marie Curie (France), graduation trainee, October 2012-June 2013.
  • Sarah André. Psychology student, Université de Paris (France), Summer 2013.

Research staff

  • Charles-Édouard Basile, Audiologist and M.Sc. Biomedical Sciences, audiology profile
  • Marie-Andrée Cormier, Audiologist and M.Sc. Biomedical Sciences, audiology profile